Friday, April 19, 2013

Menyimpan butang..

Betulkan?...
Jika ada barang2 dalam rumah yang hilang atau misplaced; mesti emak juga yang ditanya...ya lahhh, emak mesti jumpanya! Yang menjadi masalah, barang diambil ditempat lain, kemudian diletakkan semula di tempat lain, habis tu macammana nak dijumpai bila nak cari balik.
Itulah gunanya EMAK! Namun, jika emak pun tak dapat mencarinya....???

Memang, lain padang lain belalang; lain orang lainlah pula cara pandangannya...
Betul juga ke?
Bagi diri mM, ada tempat2nya dan ada hal2 yang kita memerlukan perbandingan; demi meningkatkan lagi kualiti sesuatu perkara itu.
Contohnya ni haaa...
Butang2 yang berselerakan macam ni, kan...teringin juga nak simpan bagi nampak neat & clean; tidaklah berhabuk je. Nak juga cegini...
kalau tak dapat sehebat ni....
atau gini.....
 atau macam ni....
Sebenarnya mM bukanlah pengumpul butang atau rajin membelinya. Cuma, apabila ada baju2 yang sudah tidak dipakai dan nak dibuat kain buruk, mM akan cabut butang2 atau cakuk yang ada dan simpan dalam laci. Bukankah senang mengganti bila ada baju yang telah tertanggal butangnya! Lagipun, jika dibuat kain buruk pengesat kaki, butang atau cakuk tu akan menyakitkan kaki kita jika terpijak.

Dek kerana itu, butang2 yang ada dalam simpanan tu terlampau banyak. Ada yang mM guna buat inti bunga (nantikan tutorialnya, ya!) tapi lebih banyak yang terbiar saja!

Pagi tadi teringat nak mengemas laci mesin jahit tu...jadi mM pun buat macam ni....


Masukkan butang ke dalam pin baju yang besar2 tu...1 warna 1 pin. Senang bila nak guna.
maaf, gambar tak clear lah pulak..
Lepas tu, masukkan ke dalam botol/balang jem yang banyak di dapur tu!
mM tertarik dengan kreativiti begini, tapi rasanya mM tak kan buat. Bukan apa2...rasanya kalau untuk buat pameran atau nak tayang sekadar untuk shoot gambar, barangkali bolehlah. Namun jika nak diguna-pakai hari2, emmm...kalau untuk diri mM, memang tak reti nak kemas2 cegini!





No comments:

Post a Comment