Monday, September 17, 2012

bunga ros bunga mawar



Hari ni nak bercerita fasal bunga ros pula...supaya sejuk semula hati yang terbakar, darah yang mendidih, jiwa yang lara memikirkan manusia2 yang semakin hilang pertimbangan akal dan peradaban hidup.

 
Bunga ros ni disebut juga sebagai bunga mawar ; mM tak tahulah nama saintifiknya. Kalau orang putih tu mestilah dipanggil Rose.





rajin berbunga
Dalam banyak2 pokok ros, jenis ros kampung senang tumbuh dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi sangat. Pokok jenis ni ada yang tumbuh memanjat dan merimbun tinggi jika tidak selalu dicantas. Dulu, mM ada 2 jenis pokok ini, 1 warna pink terang dan sungguh rajin berbunga. 1 lagi berlapis2 warna pink lembut seakan2 putih, sayangnya dah mati lansung; tak ada benihnya. Sekarang ni, tinggal 1 jenis yang selapis tu saja. 




jenis tirus kelopaknya
 kelopak jenis membulat
Bukannya apa, beberapa minggu lepas mM membeli 3 jenis pokok ros dengan harga RM20. Masa beli tu tak muncul lagi bunganya, jadi tak tahulah warna apa...mM pilih sebab 3 tu lah antara yang terimbun dari yang lain, yang kelihatan cuma sebatang dan daun2 5-6helai di ranting.

Beberapa hari kemudian, baru berbunga. 1 pokok lagi belum terbukalah kudupnya. Yang nak tergelaknya tu, 2-2 pokok tu berbunga kuning...mujur 1 bunga jenis tirus dan 1 lagi jenis membulat. Harap2 1 lagi tu, warna merah lah pulak!



No comments:

Post a Comment