Thursday, October 4, 2012

Hanya takdir yang menentukan...

Petang esok, mM nak pergi ke Tg. Malim. Sebelum tu kena pergi ambil drebar-perjalananjauh; Alang, dulu kat Bandar Perda. Akan tidur di rumah Along...nak tidur kat rumah acik pun, payah sikit. Almaklumlah orang bujang, bantal pun cukup2 2-3 biji je agaknya.

Pagi Sabtu barulah kami bertolak ke PutraJaya sebab check-in homestay tu jam 12tengahari. Ateh dari JB pun mungkin sampai masa tu.

Cadangan asal hari tu, dari Bg.Serai ni, kami bertolak 2 kereta dengan Angah dan bermalam di Tg.Malim. Konon2nya macam 'family gathering' lah... Last2 minit, Angah ada program dengan Telekom di Sg.Bogak pagi sabtu dan suaminya Kamal pula ada program dengan menteri di Bukit Mertajam pagi ahad tu pulak...lansung tak jadi joinlah mereka sekeluarga ni. Mujurlah program tak sama masa, jika tidak....alamat mM terpaksa bawa cucu sekalilah ke PutraJaya tu!

AdikAisyah pun kesian...sebab dia ada perlawanan bolajaring peringkat daerah bawah 14tahun hari Sabtu petang...Dia memang berharap dapat sertai game ni sebab nak kan catatan di sijil aktiviti luarnya. Disamping nak juga ikut serta 'berjalan makan angin' ni....Last2, terpaksa minta excuse dari cikgunya, sebab takut tak ada orang nak hantar dan ambil nanti...manalah tahu nanti Angahnya pergi 'outing' pula.

Minggu lepas, malam sabtu; mM pergi ke Tg. Malim sebab hari ahadnya nak pergi makan kenduri di Klang. Pergi 4 beranak dengan adikAisyah, Alang dan aD. Nak jadi cerita, aD terpaksa kami tinggalkan di rumah Acik sebab gout teruk; sebenarnya malam sabtu dah bengkak dah; tapi degil nak memandu juga sampai ke Ipoh. (Orang tua degil ni payah sikit..!). Kakinya kedua2 belah lansung tak boleh nak melangkah menapak! Bengkak. Jadi mM pergi dengan Along dan isterinya, Hanim, Alang dan adikAisyah...dan biarkan Acik jaga abahnya.

Semasa perjalanan balik ke Bg.Serai, Alang lah yang memandu dari Tg. Malim. Alhamdulillah...semuanya selamat.
Hari isnin tu terpaksalah Angah dan Kamal off 1/2hari untuk bawa aD ke doktor.
Sekarang; aD pun dah okay dah sejak 2-3 hari ni, sebaik saja dapat injection di klinik!
Terimakasih pada semua anak2menantu2 yang banyak membantu.

Esok...tak tahulah lagi macammana!

Itulah, kita hanya boleh merancang, Allah juga yang berkuasa atas segalanya. Kalaulah mM tahu nak jadi macam tu, pastinya mM akan tumpang kenderaan bapa2saudara dari Nibong Tebal yang pergi; walhal kenderaan mereka pun kosong jaaaa..atau setidak2nya mengirim hadiah dan sebagainya melalui mereka!

Selalunya begitulah...lain yang di plan; lain yang jadi...sebab itu kena ada alternatif.


2 comments:

  1. Turun ke selatan lagi ke minggu ni? Puas berjalan makan angin lah ye. Saya minggu ni x ke sana tp minggu depan InsyaAllah, pergi lg sbb anak mula cuti semester, nk kena bawa balik byk brg,nk ambik dialah tu. Esok cdg ke Cameron Highland je kot. Lama kita x sembang,masing2 sibuk, x sempat nk tanya khabar. Macamlah duduk jauh kann...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah Naemah, ingat nk ajak p jenguk Ati 1 ujung minggu, tp Allah lebih sygkan dia. AlFatihah.
      Minggu ni tak pegi mana2 rasanya..tapi tak tahulah last minute plan ke.
      Teruknya kita kan, tu belum tinggal kat KL yg org mengejar masa je; tak berpeluang nak berbual tanya khabar pun..atau kita yg jenis tak rajin bertandang kot.

      Delete