Monday, August 20, 2012

1 SYAWAL datang lagi...


Alhamdulillah, dapat lagi bertemu Syawal, syukur ya Allah kerana panjangkan umur kami untuk berkesempatan menyambut aidil Fitri sekali lagi.

Semuga kita semua beroleh keberkatan dan rahmat Illahi sepanjang hayat.

Sempena menyambut hari raya ni, sama2lah kita berusaha membersihkan lagi hati nurani kita dari segala rasa curiga sesama kita.
kerana sesungguhnya.....

Sekali lagi nak ingatkan sesama kita....

Sempena hari baik bulan baik ini maka eloklah kita mengambil kesempatan mengeratkan hubungan siratulrahim dan bermaaf-maafan. Marilah kita saling memaafi segala pertelingkahan, kekurangan dan kesilapan serta menyambung kembali jalinan yang putus, dingin dan renggang.
Bermaaf-maafan sesama kita merupakan amalam utama yang sangat mulia di hari raya. Namun, memaafi tidak bermakna mesti melupakan....kerana memadamkan perasaan tidak semestinya mesti memadamkan memori. Sebaliknya memori apa yang pernah berlaku biarlah disimpan sebagai pengalaman yang mematangkan dan mendewasakan kita.

Memaafkan pula bukanlah bermakna tidak boleh mencari keadilan atau menuntut hak kita. Dengan sabar dan taqwa, InsyaAllah segala kekusutan dan kebenaran akan terserlah juga akhirnya.
Perasaan negatif seperti kecewa, marah, benci, dendam dan seumpamanya perlulah digantikan dengan perasaan positif seperti memaafkan, reda, sabar dan syukur. Inilah yang akan memberi kita kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi hidup penuh pancaroba di dunia ini.
Akhirnya untuk hari ini...mm tinggalkan kata2 ini untuk kita renungi bersama............


kerana sesungguhnya......

Oleh itu, ingatlah....

dan inilah mm.......

No comments:

Post a Comment