Monday, August 22, 2011

Hidup ini..

Tak lama lagi dah nak raya, tentu banyak persiapan yang sudah dibuat. Baju baru, kasut baru serta serbaserbi baru.... tudung, selendang, skaf, songkok, handbag, wallet...malah kereta pun ada yang nak tukar baru. Belum lagi termasuk segala aneka perabut rumah- karpet, sofa, kerusimejanya dan of course lah kain langsir.

MASYAALLAH...hidup ini penuh dengan nikmat yang kadang2 tak terfikirkan oleh kita.
Disebalik keghairahan kita bershopping raya sakan tu, cuba2lah ambil sedikit masa untuk memikirkankan keperluan orang lain yang mungkin tak bernasib sebaik kita. Anak2yatimpiatu, o.k.u, orang2 susah yang hidup miskin dan melarat atau keseorangan, sakit dan ditimpa malapetaka seperti kebakaran contahnya.
ALHAMDULILLAH syukran..., bersyukurlah pada rezeki yang Allah limpahkan kepada kita dalam pelbagai urusanhidup termasuklah sihat tubuhbadan dan umur yang panjang.

Dengan segala rahmat yang kita rasai, lebih elok kita berkongsi sedikit 'kesenangan kita-kepayahan orang' dengan menghulurkan bantuan, sumbangan, derma  atau sedekah (sebutlah apasaja!)

Tak tahu macammana nak buat? ASTAFIRULLAH HAL'AZIM... tak pa, tak pa.

Mari mm bagi cadangan & juga sepertimana yang biasa mm buat- pergi ke rumah perlindungan anak2yatim atau rumah orang2tua, ataupun tanyalah jiran2 sekampung ke, setaman ke, sepejabat ke atau tok imam, tok ketua ke kalau2 ada yang tahu orang2 yang perlukan bantuan berdekatan. Bila dah tahu di mana, pergilah jenguk..pantau apa-apa yang boleh dibantu tapi bawalah beras sekampit atau gula, susu, biskut kering atau buah. Jangan pergi tangan kosong ja lain laa kalau memang nak hulur duit masa salam tu!

Kalau masih tak tahu juga cara & di mana nak hulurkan sumbangan, sila klik Jamalhassim De'Redang, banyak yang boleh dibantu jika memang sudi untuk turutserta.
                                   ZIARAH RUMAH NENEK RAKYAH oleh Jamalhassim De'Redang. 

Sudi2lah membantu.....

No comments:

Post a Comment